Kwaliteit

Waarom is kwaliteit belangrijk?
De essentie van kwaliteit is in feite vrij eenvoudig. Kwaliteit draait om het voldoen aan de verwachtingen van de klant. Dat geeft al aan dat kwaliteit niet een eenmalige inspanning is. Verwachtingen van de klant worden steeds hoger en om de concurrentie de baas te zijn is het zaak om verwachtingen te overtreffen. Het is dus niet voldoende om een kwaliteitssysteem te hebben dat zorgt dat de kwaliteit van onze dienstverlening constant is, maar het moet onze organisatie in staat stellen steeds weer een nieuw, hoger kwaliteitsniveau te halen. Kwaliteit is daarmee een instrument om de organisatie doorlopend te verbeteren en daarmee onze klanten beter ten dienste te kunnen staan. Een bijkomend voordeel van kwaliteit is de verlaging van kosten door betere beheersing van processen, waardoor de productiviteit toeneemt.

Strategisch instrument
Dat gaat natuurlijk alleen maar op als kwaliteitsmanagement als een strategisch instrument bij de inrichting en besturing van de organisatie wordt gezien en niet alleen als een verplichting. Dan is het slechts een extra loden last die het rendement van de organisatie juist verlaagt. Als kwaliteit een integraal onderdeel is geworden van het bedrijfsbeleid is de certificering geen jaarlijkse last, maar een logisch gevolg van het beleid.

De klant centraal
Als we stellen dat kwaliteit het zo mogelijk overtreffen van de verwachtingen van de klant is, dan is het logisch dat de klant centraal staat. Het gaat daarbij niet om meer te leveren dan de klant verwacht, maar om extra zorg te geven aan de wensen van de klant. Daarbij spelen alle medewerkers een rol. Zij zijn het immers die de signalen van de klant kunnen oppikken.

Maatschappelijke veranderingen
Een goed kwaliteitssysteem kijkt niet alleen naar de eigen organisatie, maar ook naar de omgeving en is in staat om consequenties van maatschappelijke veranderingen in het bedrijfsbeleid te integreren. Bijvoorbeeld bij veranderende waarden of wetgeving. In onze visie geeft een goed kwaliteitssysteem ondersteuning indien omstandigheden wijzigingen in bestaande procedures noodzakelijk maken. Een goed kwaliteitssysteem geeft ook meetpunten om de kwaliteit te monitoren.

Eisen aan ons kwaliteitssysteem

Ons Q-team ondersteunt de directie bij ontwikkeling en handhaving van kwaliteitsprocessen, zodanig dat:

  • de klant centraal blijft staan
  • het kwaliteitsproces inzicht geeft in de impact van de verwachtingen van de klant op:
    • management van medewerkers
    • management van middelen
    • management van processen
    • meetbaarheid van resultaten
    • welke verbetertrajecten in gang worden gezet en begeleid

Eenvoud werkt
We houden onze kwaliteitsprocessen hanteerbaar en daarmee effectief. Medewerkers houden we zo gecommitteerd en het dagelijkse wordt ondersteund door kwaliteitsmanagement in plaats van dat het een extra administratieve last is.