De spoorbeveiliging van de RandstadRail bereikt het einde van haar levensduur. Daarom is de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) samen met vervoerders HTM en RET een verkenning gestart naar de vervanging van het huidige systeem. De centrale vraag: welk systeem past het beste bij de ambities voor hoogfrequent, betrouwbaar en toekomstgericht openbaar vervoer in deze dichtbevolkte regio? HTM heeft AT Osborne gevraagd de governance voor de spoorbeveiliging vorm te geven.
Welke keuze ook gemaakt wordt, één ding staat vast: het vraagt om heldere bestuurlijke afspraken en een goed georganiseerde samenwerking tussen HTM, RET en MRDH. Juist daarom is het belangrijk om in deze fase duidelijke governance-afspraken vast te leggen.
HTM heeft AT Osborne gevraagd de governance uit te werken voor de vervanging van het spoorbeveiligingssysteem. Onze opdracht: het opstellen van een governancedocument en een organisatieschets die richting geven aan de samenwerking tussen HTM, RET en MRDH. Zo zorgen we voor een heldere organisatiestructuur die deze complexe opgave ondersteunt en besluitvorming vergemakkelijkt in de volgende projectfase.
Onze experts brengen kennis en ervaring mee uit vergelijkbare opdrachten, zoals de Amsteltram, Vlietlijn en het landelijke ERTMS-programma. Daar hebben we gezien hoe belangrijk het is om techniek, beleid en organisatie vanaf het begin goed op elkaar af te stemmen. Die lessen nemen we mee in dit traject.
Het projectteam van AT Osborne – Tom Kremers, Anniek Bertels, Marieke Hietbrink en Pelle de Wit – combineert expertise op het gebied van projectmanagement, governance en openbaar vervoer. De komende maanden voeren we interviews, werksessies en documentanalyses uit, samen met een begeleidingsgroep van de betrokken partijen. De resultaten worden eind 2025 opgeleverd.
Tom Kremers
Anniek Bertels
Marieke Hietbrink
Pelle de Wit