Operational Excellence bij GVB Amsterdam

Met de verwerving van de concessie voor het exploiteren van het openbaar vervoer in de regio Amsterdam heeft GVB een grote opgave. Meer reizigers vervoeren, met een betere betrouwbaarheid, meer kwaliteit en minder afhankelijkheid van gemeentelijke subsidie zijn de belangrijkste punten. Deze opgave werkt door naar alle bedrijfsonderdelen en is te groot voor een simpele kaasschaaf-methodiek. Continue verbeteren, wegnemen van verspillingen in processen en precies leveren wat de klant vraagt moet ervoor zorgen dat de kwaliteit en betrouwbaarheid omhoog gaan.

GVB Rail Services, het onderdeel waar het beheer en onderhoud van tram- en metrosporen, wissels en elektrische systemen is belegd, moet een Operational Excellente organisatie worden. Maar, hoe wordt je dat eigenlijk?

Het antwoord is simpel, maar niet eenvoudig: via de werkvloer. De grote cultuuromslag die nodig is om continue te verbeteren zal immers juist dáár plaats vinden. En het is ook vaak de plaats waar de beste ideeën te vinden zijn. Maar iedereen die ooit een Amsterdamse monteur heeft gesproken weet ook: met management-speak hoef je niet aan te komen.

Tegelijkertijd weten we: met alleen maar losse initiatieven komen we er niet. Een goede structurele opzet, gebaseerd op principes van Lean en SixSigma wordt van te voren bedacht en ingebed in de staande organisatie. Dit zorgt voor een heldere opgave en aansturing. Iedereen wordt in staat gesteld om de “waarom?”-vraag te beantwoorden. Van directeur tot monteur.

AT Osborne ontwerpt voor Rail Services het programma: de structuur, de inhoud, de communicatie. En we voeren uit! Zo leiden we een selectie van medewerkers op tot Greenbelt in Lean en begeleiden we zelf dagstarts en verbetersessies met directie, afdelingshoofden, teamchefs en zeker ook monteurs. Intensief? Ja. Leuk? Zeker!

En de resultaten? Een efficiëntere organisatie, veel besparingen en een goed vooruitzicht op de toekomst.