Oprichten Omgevingsdienst IJsselland

Omgevingsdiensten zorgen ervoor dat de leefomgeving voor mens en dier veilig is en dat het milieu wordt beschermd. Zij verlenen milieuvergunningen aan (risico)bedrijven en controleren of bedrijven zich aan de regels houden. Doen bedrijven dat niet, dan kan een omgevingsdienst sancties opleggen. De diensten voeren die taken uit in opdracht van de gezamenlijke overheden (provincie en gemeenten) in een regio. Dit in samenwerking met overheidsorganisaties zoals de politie, het Openbaar Ministerie en veiligheidsregio’s.

In 26 van de 29 Omgevingsdiensten in de vorm van een Gemeenschappelijke Regeling, bij 3 Omgevingsdiensten in een netwerkstructuur waarin medewerkers in dienst blijven van hun eigen gemeenten en zij het regionale werk onderling verdelen.

Eind 2015 hebben de Tweede en Eerste Kamer de Wet Vergunningverlening Toezicht & Handhaving (Wet VTH) goedgekeurd. Dat betekent dat ook deze 3 Omgevingsdiensten zich moeten organiseren in de vorm van een Gemeenschappelijke Regeling. Bestuurders, managers en medewerkers van de 11 gemeenten en de provincie Overijssel willen daarbij het goede dat zij hebben opgebouwd in de netwerkstructuur – een sterke lokale binding met bedrijven en burgers – behouden én dit versterken met een nog hogere kwaliteit tegen blijvend lage kosten. Een forse transitieopgave, waar wij graag onze tanden in zetten. Zeker omdat dit vraagt om kwaliteiten uit de breedte van ons multidisciplinair bureau in de fysieke leefomgeving: procesbegeleiding van politiek-bestuurlijke besluitvorming, inrichten van een nieuwe organisatie, veranderkundig faciliteren van samenwerking tussen de 12 overheden, publiekrechtelijke advisering vanuit het perspectief van de introductie van de Omgevingswet en kennis van Het Nieuwe Werken bij het opzetten van een modern huisvestingconcept.

Wij geloven in de kracht van samenwerking. Aan onze eindverantwoordelijkheid voor het ontwikkelen van een toekomstbestendige business case en vervolgens bedrijfsplan hebben wij dan ook samen met medewerkers en managers invulling gegeven. Dit door het vormen van verschillende werkgroepen met mensen van alle twaalf organisaties en het leiden van een overkoepelend transitieteam. Met de inzet van onze hoogwaardige en diepgaande expertise vanuit de ‘Haagse wereld van regelgeving’ hebben wij de op te richten Omgevingsdienst nadrukkelijk gevormd vanuit een uitgesproken visie op de Omgevingswet, wet VTH en wet Kwaliteitsborging voor het bouwen. Bovenal hebben wij de verbindende rol vervuld tussen twaalf bestuurders, twaalf secretarissen, twaalf ondernemingsraden verenigd in een bijzondere ondernemingsraad, de beoogde medewerkers, twaalf MT-leden en de directeur en de medewerkers van het stafbureau van de bestaande netwerkstructuur.

Resultaat van onze ondersteuning is dat er voortvarend is gebouwd aan en besloten over het oprichten van de Gemeenschappelijke Regeling en het fundament van de organisatie: bijvoorbeeld over toekomstgerichte keuzes in het takenpakket, de identiteit als expertisegerichte organisatie, locatiekeuze van huisvesting en een eigentijds huisvestingconcept dat helpt om de ambities waar te maken. Alles gericht op het motto van de transitie: met elkaar, één taak!