Betere verbinding stationsgebied Utrecht

Het Stationsgebied in Utrecht was begin van de eeuw dringend toe aan vernieuwing. De verbinding met het historische centrum liep via een naar binnen gekeerd winkelcentrum, het maaiveld was sociaal onveilig en verloederd. Daarnaast waren het station en daarbij behorende voorzieningen slecht onderhouden en vooral te krap voor het groeiende aantal reizigers en passanten. Sinds 2003 wordt hard gewerkt aan het realiseren van het Masterplan Stationsgebied waarmee het gebied veiliger en leefbaarder wordt en een betere verbinding wordt gelegd met de historische binnenstad. Daarbij is de gemeente Utrecht via de dienst Projectorganisatie Stationsgebied de regisseur van alle publieke en private ontwikkelingen.

AT Osborne werkt sinds 2003 tot de dag van vandaag met enthousiasme en trots mee aan het realiseren van alle ambities. In eerste instantie met het opzetten van de grondexploitatie en het risicomanagement en het formuleren en uitvoeren van de contracteringsstrategie met de belangrijkste private partijen in het gebied: Klépierre (voorheen Corio) als eigenaar van Hoog Catharijne, NS als vastgoedontwikkelaar en de NV Jaarbeurs.

De gemeente heeft samen met AT Osborne een visie op publiek-publieke-samenwerking ontwikkeld. Voor het realiseren van de nieuwe OV-Terminal, een combinatie van treinstation, bus-tramstation, busbanen en fietsparkeergarages, is een opdrachtgeversalliantie opgezet met ProRail waarmee vanuit een publiek belang gezamenlijk risico’s zijn beheerst en kansen zijn benut. Niet het eigendom of het belang van een partij bepaalde daarbij de uitvoeringsverantwoordelijkheid maar wie die verantwoordelijkheid het beste kon dragen. Dat vereist een continu monitoren en waar nodig bijsturen van de uitvoeringsorganisatie.

Gedurende de realisatie van de OV-Terminal is door de Provincie Utrecht en de gemeente een plan ontwikkeld om een light rail verbinding te realiseren tussen het Centraal Station en de universiteitscampus De Uithof: de Uithoflijn. Daarvoor moesten diverse plannen en projecten in uitvoering in het Stationsgebied ingrijpend worden aangepast. Ook hier is niet alleen scherp onderhandeld maar vanuit algemeen publiek belang vooral samengewerkt met de Projectorganisatie Uithoflijn om de Uithoflijn zo efficiënt mogelijk in te passen in alle plannen. Niet alleen fysiek maar ook voor wat betreft planning en fasering. AT Osborne heeft de samenwerking contractueel begeleid maar vooral meegewerkt aan het managen van de operationele samenwerking. Op uitvoerings- en directieniveau.