Tramverbinding in Utrecht: de Uithoflijn

Het project de Uithoflijn in Utrecht staat voor de uitdaging om de nieuwe OV verbinding te vormen tussen het centrum van Utrecht, specifiek het centraal station, en het Utrecht Sciencepark. De tramverbinding vervangt de intensief bereden buslijnen, die dagelijks grote hoeveelheden reizigers vervoeren. De bouwopgave is opgesplitst in tracédelen waarbij een onderscheid kan worden gemaakt tussen de tracédelen in het Stationsgebied (DOV-T) en deze daarbuiten (SABUTO). Het project staat al langere tijd onder grote druk om de beoogde faseovergangen van uitvoering van bouwwerkzaamheden naar test- en beproeven van de lijn mogelijk te maken om zo de exploitatie tijdig te starten. AT Osborne helpt de betrokkenen om belangen gelijk te schakelen en zo de uitvoering te bespoedigen.

De aanleg van de Uithoflijn in het stationsgebied van Utrecht kent tal van uitdagingen door de bouwopgave die komende jaren voorligt in deze beperkte ruimte. Zo heeft de Uithoflijn tal van raakvlakprojecten die gelijktijdig, opvolgend of voorwaardelijk zijn voor de uitvoering van werkzaamheden. Deze dynamiek vraagt om een aangepaste werkwijze, waarbij afstemming en bijsturing continue moet plaatsvinden. Vanuit deze dynamiek is een Taskforce opgericht waarbij gemeente Utrecht, provincie Utrecht, Projectorganisatie Uithoflijn (PO-UHL) en de aannemerscombinatie (Bam Combinatie Uithoflijn Utrecht) verenigd zijn. Middels de behandeling van issues, bespreken betrokken partijen de raakvlakken waarop de partijen elkaar treffen in dit gebied. AT Osborne faciliteert dit proces namens de partijen.

Het project kent een bestuurlijk complexe en gevoelige omgeving waarbij vanuit verschillende publieke partijen opdracht is verstrekt voor de tramverbinding. Het integraal beschouwen van de opgave om een werkend tramvervoersysteem te creëren kent verschillende uitdagingen. Niet alleen de technische opgave van de te realiseren traminfrastructuur maar ook de acceptatie en overdracht naar de exploitant en beheerder vraagt om afstemming. Gedragenheid en betrokkenheid moet gecreëerd worden, zonder de verstandhouding tussen de partijen te beschadigen.

Door de complexe omgeving en de dynamische afstemming tussen partijen is het noodzakelijk om raakvlakken en startvoorwaarden inzichtelijk te hebben. Vertraging in een project wat als randvoorwaardelijk is beschouwd heeft direct impact op het behalen van je eigen planningsmijlpaal. Het Stationsgebied kenmerkt zich doordat de startvoorwaarden niet worden bepaald door één enkel project maar door een aaneensluiting van- of meerdere afzonderlijke projecten. Dit vraagt om een andere benadering voor het managen van projecten. Openheid en een samenwerkingsgerichte aanpak hebben hierin meer succes om voortgang te boeken dan het strak en rigide najagen van je eigen belang.

AT Osborne ondersteunt in het integraal verkennen van de uitdaging om een werkend tramvervoerssysteem te realiseren. Hierin staat het bevorderen van de samenwerking en het gelijkschakelen van belangen en partijen centraal. De ervaring opgedaan in tal van vergelijkbare situaties geeft ons kennis en expertise om een goed proces te faciliteren. De inzet is hoofdzakelijk gericht op de issues die spelen in het Stationsgebied en de processturing die noodzakelijk is om deze issues zo snel als mogelijk te beheersen. In deze opgave verbinden wij belangen om zo te komen tot een optimaal resultaat.