"For every complex problem, there is a solution that is clear, simple and wrong." Het vinden van jouw rol bij de realisatie van hubs gaat niet om het plakken van een label op je gemeente. De waarde zit juist in het gesprek dat je voert om samen tot de juiste rol te komen. Bij AT Osborne hebben we drie stappen opgesteld om je te helpen bij deze strategische challenge:
In deze blog leggen we uit hoe je als gemeente met deze drie stappen je rol kunt verkennen en bepalen. Misschien ontdek je één duidelijke rol. Maar het kan ook zijn dat een combinatie van twee of drie rollen het beste bij jouw situatie past.
Voordat je aan de slag gaat met het kiezen van een rol, is het belangrijk om je uitgangspositie te bepalen. Wat is jouw vertrekpunt als gemeente? Vaak wordt aangenomen dat er problemen zijn met leefbaarheid, bereikbaarheid en duurzaamheid, en dat een mobiliteitshub de oplossing is. Maar stel jezelf de vraag: hebben wij echt die problemen? En is een hub dan het juiste antwoord?
Het klinkt misschien als een open deur, maar je zult versteld staan van de nieuwe inzichten die dit oplevert. Twee mensen kunnen na het lezen van hetzelfde stuk bijvoorbeeld tot de conclusie komen dat er voor de een wel én voor de ander geen visie is voor hubs (hoe dat kan? De bril waardoor je kijkt maakt het verschil). Voer dit gesprek om het fundament van jullie plannen helder te krijgen.
Door expliciet te verkennen wat de uitdagingen zijn, kom je tot een gedragen ambitie: dit zijn onze uitdagingen – en dit is de rol die een hub daarin kán spelen. Gebruik deze stap als een power-up om het fundament van je plannen duidelijk te krijgen. Dit is de eerste stap om jouw rol strategisch te kiezen.
Als je besluit dat de hub een geschikte oplossing kan zijn, is de volgende stap om naar je omgeving te kijken. Zijn er al marktpartijen die willen bijdragen? Denk aan projectontwikkelaars die hubs opnemen in hun plannen, vervoerders die deelmobiliteit aanbieden of parkeerexploitanten met ideeën.
De belangrijkste vraag hier is: hoeveel ruimte wil je hen geven? Wil je als gemeente de regie stevig in handen houden, of laat je de markt het initiatief nemen binnen de spelregels die jij stelt? Het is fijn als de markt het oppakt, maar tegelijkertijd ook spannend.
Ook bewoners spelen een cruciale rol in deze externe analyse. Zijn zij enthousiast over de hub in hun wijk? En hoe willen zij betrokken worden? Deze vragen kunnen game-changers zijn, want ze bepalen hoeveel sturing je nodig hebt en welke rol het beste bij jouw situatie past.
Tot slot: kijk naar binnen. Wat is realistisch gezien mogelijk binnen jouw organisatie? Denk aan investeringsbereidheid, risicodraagkracht en beleidsruimte (bijvoorbeeld rond parkeren). Is er bestuurlijk draagvlak en iemand die het boegbeeld kan zijn? De antwoorden zijn zelden zwart-wit. Mogelijk is er eerst nog aanvullend onderzoek nodig of misschien kan iets nu nog niet, maar volgend jaar wel. Dat is niet erg. Jouw rol kan namelijk ook in de loop van de tijd veranderen.
Het idee dat je één rol kiest en klaar bent, is dus niet realistisch. Door deze stappen te doorlopen, krijg je een beter zicht op waar je staat, wat je nodig hebt en welke vervolgstappen logisch zijn. Het doel is niet om het makkelijk te maken, maar om effectief te zijn.
Het kiezen van een rol is dus geen doel op zich, maar een middel om een goed gesprek te voeren. Een gesprek dat draait om inhoud, ambitie, realiteit en lef. Het gaat om externe kansen en interne drempels. En uiteindelijk: wat past bij ons, nu, hier en straks? Dus voordat je jezelf realisator, facilitator of regulator noemt, doorloop eerst het denkproces. Alleen dan wordt je rol geen label, maar een strategische keuze.
Om dit goede gesprek te voeren gingen wij langs bij de Gemeente Dordrecht bij het team Mobiliteit en kernteam Mobiliteitshubs. Wat hier opviel: juist bij de eerste stap over de uitgangspunten kwam er discussie op gang, maar kwam men wel tot een gezamenlijke opvatting. De gesprekken bij stap 2 en 3 leverde juist een gesprek over de kansen die iedereen nog ziet – en hoe ze daar mee aan de slag willen. Zo legt het team een sterke basis en levert het nieuwe perspectieven op voor de toekomst!
Je kunt onze blogreeks volgen via ons LinkedIn-profiel. Vaker dit soort artikelen lezen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en blijf als eerste op de hoogte.