Stel je voor: je woont aan de rand van het centrum van Utrecht, waar nieuwe parkeervergunningen schaars zijn. Hier staat een mobiliteitshub – compleet met deelfietsen, deelauto’s en aansluiting op het regionale busnetwerk. Ideaal, zou je denken.
Maar veel bewoners weten amper dat de hub bestaat. Een enkele nieuwsbrief bleek niet genoeg om iedereen goed te informeren over registratie, kosten en beschikbare voertuigen. Bewoners noemen het registratieproces ‘moeilijk’ en vinden de kosten ‘hoog’. Er is dus nog werk aan de winkel om de voordelen van de hub écht onder de aandacht te brengen.
Uit gesprekken blijkt dat automobilisten de hub vooral gebruiken in geval van ‘nood’: als hun eigen auto niet beschikbaar is. Bijvoorbeeld als deze bij de garage staat of als ze geen auto kunnen lenen. Ook groeit de interesse onder deze groep als parkeerplaatsen en parkeervergunningen schaarser worden. Beleidsmaatregelen die bijdragen aan de effectiviteit van de hub, maar die niet altijd even populair zijn. Dit voorbeeld laat zien dat het afstemmen van de hub op de behoefte van de buurt van belang is, zodat er ook iets wordt teruggegeven aan de wijk.
Voor bewoners zonder eigen auto is deelmobiliteit vaak een logische aanvulling. Het lijkt er zelfs op dat het de bewoners in deze wijk zonder eigen auto gelukt is hun leven zo in te richten dat ze deze ook niet nodig hebben. Daar is de hub mogelijk een onderdeel van.
Toch zijn er altijd reisjes waarvoor een auto handiger is. Een Ikea-pakket past nu eenmaal niet goed op je bagagedrager. Een deelauto op de hub kan mogelijk een aantrekkelijk alternatief bieden voor het kopen of vervangen van een eigen auto.
Een hub staat of valt met gemak en toegankelijkheid! De gemeente Utrecht ondersteunt dit slim door nieuwe bewoners probeervouchers te geven en ‘probeerafspraken’ aan te bieden, waarbij iemand langskomt om uit te leggen hoe deelvervoer werkt.
Naast het stimuleren van deelvervoer zijn er signalen dat de indeling van de hub een positief effect kan hebben op het gebruik ervan. Wil je van ‘jouw mobiliteitshub’ een succes maken? Dan geven wij je alvast de wensen mee die wij horen op straat:
Benieuwd hoe je de wensen van jouw wijk helder krijgt? Wij denken graag met je mee! Neem vrijblijvend contact op.
De reacties uit de Utrechtse wijk laten zien dat de hub niet bij iedereen aansluit en dat niet iedereen de stap durft te zetten om de hub te gebruiken. Vaak wordt er na de aanleg weinig actief gemonitord door de gemeente of beheerder. Zonde, want bijsturen na realisatie op basis van gebruikerservaringen kan de effectiviteit enorm vergroten. In gesprek gaan, het gebruik analyseren en gerichte aanpassingen doen is essentieel om goed aan te sluiten op de wensen en behoeften.
Pakt jouw gemeente deze rol al goed op? Bij AT Osborne werken we dagelijks aan uitdagingen rond het realiseren van een duurzame leefomgeving. We begrijpen dus goed waar jij in jouw gemeente tegenaan loopt. Onze adviseurs staan klaar om jouw mobiliteitsvraagstuk samen aan te pakken!
Benieuwd hoe we jou kunnen ondersteunen in een succesvolle aanpak voor de mobiliteitshub in jouw gemeente? Neem vrijblijvend contact met ons op voor advies of een sparringssessie.
In de volgende blog delen we tips om tunnelvisie bij bewoners te voorkomen, met mooie voorbeelden uit de praktijk. Volg onze blogreeks via onze website of LinkedIn! Ontvang je de blogs liever in je mailbox? Laat het ons weten.
Jim Hoogenboom
Anna Bootsma