Terug naar kennisbank

Bouwen aan toekomstbestendige zorg in Zoetermeer

Onderzoek+nieuwbouw+HagaZiekenhuis+Zoetermeer

Het HagaZiekenhuis heeft de voorbereidingen gestart voor de nieuwbouw van het ziekenhuis in Zoetermeer. AT Osborne is daarbij geselecteerd als huisvestingsadvies- en projectmanagementbureau. Het uitgangspunt is om de nieuwbouw te realiseren op de bestaande locatie en vormt een belangrijke stap richting een toekomstbestendig ziekenhuis waar zorg, innovatie en samenwerking samenkomen.

 

In de voorbereiding is oog voor de huidige en toekomstige ontwikkelingen in het zorgaanbod op locatie. Het nieuwe gebouw moet onder meer ruimte bieden voor snelle planbare zorg vanuit HagaDirect, geïntegreerde acute zorg vanuit Spoedzorg Zoetermeer en beschikken over moderne faciliteiten om te bevallen.

  • “Een modern ziekenhuisgebouw is een belangrijke voorwaarde om ook in de toekomst topzorg te kunnen bieden in Zoetermeer. Ik ben er bovendien van overtuigd dat een fris, nieuw gebouw bijdraagt aan een sneller herstel van patiënten en meer werkplezier voor onze medewerkers. Het is goed dat we nu samen met AT Osborne de eerste stappen in het proces gaan zetten.”

    Vincent van Rijswijk

    lid raad van bestuur van het HagaZiekenhuis

Bouwen aan een stevig fundament

Samen met het HagaZiekenhuis werken we in deze eerste fase aan de basis van het project. We onderzoeken aan welke eisen het nieuw te bouwen ziekenhuis moet voldoen. Dat start met een verkenning van de ruimtebehoefte: hoe kan het nieuwe ziekenhuis optimaal worden ingepast op de bestaande locatie. Medewerkers en overige betrokkenen worden in het proces meegenomen om de wensen en behoeften in kaart te brengen. Met deze stappen leggen we een solide basis voor de uitwerking van een ziekenhuis dat klaar is voor de toekomst.

Uitdagende opdracht

Volgens Erik Dijkman, manager van het team projectmanagement zorg, is de nieuwbouw in Zoetermeer een bijzondere uitdaging. “Een nieuw ziekenhuis realiseren op een compacte locatie vraagt om precisie en samenwerking. De zorg voor patiënten gaat intussen gewoon door, terwijl medewerkers en omwonenden zo min mogelijk hinder mogen ondervinden. Dat vraagt om duidelijke communicatie, transparantie en oog voor ieders belang. We werken stap voor stap van grof naar fijn, zodat we niets over het hoofd zien dat later hersteld moet worden. Deze fase vraagt om specialistische kennis en ervaring. Iets wat het team van AT Osborne volop inbrengt in dit project.”

 

 

Samen werken aan toekomstbestendige zorg?

Met onze ervaring in ziekenhuisprojecten maken we huisvestingsambities haalbaar. Samen vertalen we complexe opgaven naar oplossingen die werken. Wil je meer weten?

erik-dijkman

Erik Dijkman

manager team projectmanagement zorg