Terug naar kennisbank

Vroegtijdige participatie: bron voor waardevolle inzichten, betere keuzes en een breed draagvlak

participatie-dordrecht-oude-lijn

Hoe betrek je bewoners, reizigers en andere belanghebbenden bij plannen die nog op de tekentafel liggen? Sinds 2023 laat AT Osborne zien dat vroegtijdige participatie niet alleen waardevolle inzichten oplevert, maar ook breed draagvlak creëert voor de toekomst van de Oude Lijn – het spoortraject dat Leiden, Den Haag, Delft, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht met elkaar verbindt.

 

De Oude Lijn is een cruciale verbinding in de zuidelijke Randstad. De MIRT-verkenning  pakt drie grote uitdagingen tegelijk aan. Ten eerste ruimte maken voor nieuwe woningen in een dichtbevolkt gebied. Ten tweede het spoor klaarmaken voor de reiziger van vandaag én morgen. En ten derde de ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid versterken, zodat de omgeving prettig en toekomstbestendig blijft.

De uitdaging

We zijn actief in deelstudies zoals Knoop Leiden Centraal, City-Sprinter en Nieuwe Stations en Knoop Schiedam Centrum. Een complexe opgave, met veel betrokken partijen en uiteenlopende belangen. Daarom is vroegtijdige participatie volgens adviseur Erik van der Veen essentieel. “Alleen door de omgeving vanaf het begin te betrekken, ontstaan plannen die zowel gedragen als uitvoerbaar zijn. De uitdaging is om mensen te betrekken bij plannen die nog niet concreet zijn en met hen vooral het gesprek voeren over de opgave en mogelijke oplossingen. Met hun input kun je vervolgens betere keuzes maken en leg je de basis voor een breed draagvlak.”

Drie effectieve tools

Door vroeg te luisteren naar de omgeving ontstaan dus betere plannen. Drie tools hebben zich in dit traject bijzonder goed bewezen:

  1. Adviesgroepen en gebruikerspanel

    In Leiden werken we met twee adviesorganen: een adviesgroep van zestien maatschappelijke organisaties en een gebruikerspanel van vijftig OV-gebruikers. Zij geven advies over kansrijke alternatieven, brengen ideeën en wensen in en delen hun zorgen. Zo verbeteren de ontwerpvarianten en groeit het draagvlak. Bovendien leren deelnemers elkaars perspectieven kennen, wat bijdraagt aan een gebalanceerde afweging.

  2. Storymaps

    Voor City-Sprinter en Nieuwe Stations gebruiken we Storymaps. Dit zijn interactieve online kaarten waarop bewoners het tracé kunnen verkennen. Dankzij visualisaties en de mogelijkheid om input te geven, laten inwoners en toekomstige gebruikers zich actief horen.

  3. Meedenkroute

    In Leiden organiseerden we een Meedenkroute: een wandeling door het stationsgebied met ruim honderd deelnemers in kleine groepen. Ter plaatse konden zij hun ideeën, zorgen en dromen delen over mobiliteit, duurzaamheid en identiteit. Vragenlijsten en moodboards gaven ons een rijk beeld van wat bewoners belangrijk vinden. Deze laagdrempelige manier van participatie leverde direct bruikbare input op voor de planontwikkeling.

Wat leverde het op?

Erik vat het kernachtig samen: “Oprecht en vroegtijdig luisteren naar de omgeving zorgt niet alleen voor betere plannen, maar ook voor betrokkenheid en vertrouwen. Dat is goud waard in een traject van deze omvang.” 

Dankzij de betrokkenheid van vele belanghebbenden hebben we:

  • waardevolle informatie opgehaald voor ontwerpaanpassingen;
  • duidelijke voorkeuren meegenomen bij de voorkeursvariant;
  • breed draagvlak gecreëerd voor zowel het proces als de inhoud;
  • belangrijke input verzameld voor de Planning- en Studiefase, zoals verkeersveiligheid, korte looproutes, groenvoorzieningen en sociale veiligheid.



Vragen of verder praten?

Benieuwd wat we met ons team en onze participatieaanpak voor jouw organisatie of project kunnen betekenen?

erik-van-der-veen

Erik van der Veen

adviseur mobiliteit